MALİ SİRKÜLER
Sirküler
2015/1
1 Ocak 2015 Tarihinden İtibaren Geçerli Asgari Ücret ve SGK Prim Taban ve Tavanı
Asgari Ücret Tutarı
Asgari Ücret Tespit Komisyonu, 1 Ocak 2015 tarihinden itibaren geçerli olacak asgari ücreti hem 16 yaşını doldurmuş, hem de 16 yaşını doldurmamış olanlar için günlük 40,05 TL ve aylık 1.201,50 TL olarak belirlenmiştir.
Sigorta Primine Esas Kazancın Alt ve Üst Sınırı
Sigorta priminin belirlenmesine esas kazancın günlük alt sınırı, 16 yaşını doldurmuş olanlar için belirlenen aylık asgari ücretin otuzda biri olan 40,05 TL (aylık 1.201,50 TL)’dir. Üst sınır ise günlük kazanç alt sınırının 6,5 katı (Günlük 260,33 TL ve aylık 7.809,75 TL)’dır.
Günlük Kazancın Alt Sınırın Altında Olması
Günlük kazancın alt sınırın altında olması halinde, söz konusu kazanç hesaplaması alt sınır üzerinden yapılacaktır. Bu durumda kazanç ile alt sınır arasındaki tutara isabet eden primler işverence karşılanacaktır.
Sirküler
2015/2
Vergi Usul Kanunu Had ve Tutarlarında Yapılan Değişiklikler
213 sayılı Vergi Usul Kanununun Mükerrer 414 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında, "Bu Kanunda yer alan maktu hadler ile asgari ve azami miktarları belirtilmiş olan para ile ödenecek ceza miktarları, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak bu Kanun uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Bu şekilde hesaplanan maktu had ve miktarların yüzde 5 ini aşmayan kesirler dikkate alınmaz. Bakanlar Kurulu, bu suretle tespit edilen had ve miktarları yarısına kadar artırmaya veya indirmeye, nispi hadleri ise iki katına kadar artırmaya veya yarısına kadar indirmeye veya tekrar kanuni seviyesine getirmeye yetkilidir." hükmü yer almaktadır.
Bilindiği gibi 441 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile 2014 yılına ait yeniden değerleme oranı % 10,11 olarak ilan edilmiştir.
Bu hükümler uyarınca Vergi Usul Kanununun 104, mükerrer 115, 153/A, 177, 232, 252, 313, 343, 352 (Kanuna Bağlı Cetvel), 353, 355 ve Mükerrer 355 inci maddelerinde yer alan hadlerin 01.01.2015 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere uygulanacak tutarları 2014 yılında uygulanan tutarların ve hadlerin, 2014 yılı yeniden değerleme oranında (10,11) artırılması suretiyle belirlenmiş olup, 442 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği (R.G. 30.12.2014-29221) ile ilan edilmiştir.
1/1/2015 tarihinden itibaren uygulanacak olan tutarlar ve hadler ekli listede gösterilmiştir.
VERGİ USUL KANUNUNDA YER ALAN VE 1/1/2015 TARİHİNDEN GEÇERLİ OLMAK ÜZERE UYGULANACAK OLAN HAD VE TUTARLAR
MADDE NO – KONUSU | 2015 Yılında Uygulanacak Tutar (TL)
| ||
MADDE 104- | İlanın şekli |
| |
| 1- İlanın vergi dairesinde yapılması
| 1.900
| |
| 3- İlanın; - Vergi dairesinin bulunduğu yerde yayımlanan bir veya daha fazla gazetede yapılması - Türkiye genelinde yayımlanan gazetelerden birinde ayrıca yapılması |
1.900-190.000
190.000 ve üzeri | |
MÜKERRER MADDE 115- |
Tahakkuktan vazgeçme |
23 | |
MADDE 153/A- | Teminat tutarı | 84.000 | |
MADDE 177- | Bilanço hesabı esasına göre defter tutma hadleri |
| |
| 1- Yıllık; - Alış tutarı - Satış tutarı
|
160.000 220.000
| |
| 2- Yıllık gayrisafi iş hasılatı | 88.000
| |
| 3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış tutarının toplamı | 160.000 | |
MADDE 232- | Fatura kullanma mecburiyeti | 880 | |
MADDE 252- | Muhtarların karne tasdikinde aldığı harç | 2,30 | |
MADDE 313- | Doğrudan gider yazılacak demirbaş ve peştemallıklar | 880 | |
MADDE 343- | En az ceza haddi |
| |
| - Damga vergisinde - Diğer vergilerde | 10,60 20 | |
MADDE 352-
| Usulsüzlük dereceleri ve cezaları (Kanuna bağlı cetvel) |
| |
| I inci derece usulsüzlükler
1- Sermaye şirketleri
|
120
| |
| 2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı
| 77 | |
| 3 - İkinci sınıf tüccarlar
| 39 | |
| 4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar
| 18 | |
| 5- Kazancı basit usulde tespit edilenler
| 10,60 | |
| 6- Gelir vergisinden muaf esnaf
| 4,80 | |
| II nci derece usulsüzlükler 1- Sermaye şirketleri |
66 | |
| 2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı | 39 | |
| 3- İkinci sınıf tüccarlar
| 18 | |
| 4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar | 10,60 | |
| 5- Kazancı basit usulde tespit edilenler
| 4,80 | |
| 6- Gelir vergisinden muaf esnaf | 2,60 | |
MADDE 353- | Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması |
| |
| 1- Fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu verilmemesi, alınmaması - Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza
| 200 106.000 | |
| 2- Perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, kullanılmaması veya bulundurulmaması - Her bir belge nev’ine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza - Her bir belge nev’ine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza
| 200
10.600
106.000
| |
| 4- Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması
| 200 | |
| 6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve standartlara uymayanlara
| 4.800 | |
| 7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara
| 250 | |
| 8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini tamamen veya kısmen yerine getirmeyen matbaa işletmecilerine
- Bu bent uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası
| 770
150.000 | |
| 9- 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere | 1.060 | |
| 10-127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına | 770 | |
MADDE 355- | b) Damga Vergisinde |
| |
| - Her bir kağıt için kesilecek özel usulsüzlük cezası | 1,70 | |
MÜKERRER MADDE 355- | Bilgi vermekten çekinenler ile 256, 257 ve mükerrer 257 nci madde hükmüne uymayanlar için ceza |
| |
| 1-Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında | 1.300
| |
| 2-İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında | 660 | |
| 3-Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında | 330 | |
| Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumları veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayanlara bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası | 1.060.000 |
Sirküler
2015/3
Gelir Vergisi Had ve Tutarlarında Yapılan Değişikikler
Bilindiği gibi 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunun 21, 23/8, 31, 47, 48, mükerrer 80, 82 ve 86 ve mükerrer 103 üncü maddelerinde yer alan maktu had ve tutarlar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanmaktadır. Bu şekilde hesaplanan maktu had ve tutarların % 5’ini aşmayan kesirler dikkate alınmamaktadır. Bakanlar Kurulunun, bu surette tespit edilen had ve tutarları yarısına kadar artırmaya veya indirmeye yetkilidir.
Bu hüküm göz önüne alınarak Gelir Vergisi Kanununun 21, 23/8, 31, 47, 48, mükerrer 80, 82, 86 ve 103 üncü maddelerinde yer alıp, 2014 yılında uygulanan had ve tutarların 2014 yılı için % 10,11 (on virgül on bir) olarak tespit edilen yeniden değerleme oranında1 arttırılması suretiyle belirlenen ve 2015 takvim yılında uygulanacak olan had ve tutarlar aşağıdaki şekilde tespit edilmiştir.
1. YENİDEN DEĞERLEME ORANINDA ARTIRILAN HAD VE TUTARLAR:
1.1. Gayrimenkul Sermaye İratlarında Uygulanan İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun 21 inci maddesinde yer alan mesken kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı, 2015 takvim yılında elde edilen kira gelirleri için 3.600 TL olarak tespit edilmiştir.
1.2. Personele Yemek Verilmek Suretiyle Sağlanan Menfaatlere İlişkin İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinin 8 numaralı bendinde yer alan, işverenlerce işyeri veya işyerinin müştemilatı dışında kalan yerlerde hizmet erbabına yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı, 2015 takvim yılında uygulanmak üzere 13.00 TL olarak tespit edilmiştir.
1.3. Engellilik İndirimi Tutarları
Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesinde yer alan engellilik indirimi tutarları aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.
Engellilik Derecesi | 2014 Yılında Uygulanan Tutar (TL) | 2015 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
Birinci derece engelli | 800 | 880 |
İkinci derece engelli | 400 | 440 |
Üçüncü derece engelli | 190 | 200 |
1.4. Basit Usule Tabi Olmanın Genel Şartlarından Olan İşyeri Kira Bedeline İlişkin Tutar
Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinin (2) numaralı bendinde yer alan yıllık kira bedeli toplamı, 2015 takvim yılında uygulanmak üzere büyükşehir belediye sınırları içinde 6.000 TL, diğer yerlerde 4.000 TL olarak tespit edilmiştir.
1.5. Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarını Belirleyen Hadler
Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinin (1) numaralı bendinde yer alan yıllık alım tutarı 84.000 TL, yıllık satış tutarı 120.000 TL, (2) numaralı bendinde yer alan gayri safi iş hasılatı 40.000 TL, (3) numaralı bendinde yer alan yıllık satış tutarı ile iş hasılatı toplamı 84.000 TL olarak tespit edilmiştir.
1.6. Değer Artışı Kazançlarına İlişkin İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 80 inci maddesinde yer alan değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarı, 2015 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 10.600 TL olarak tespit edilmiştir.
1.7. Arızi Kazançlara İlişkin İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun 82 nci maddesinde yer alan arızi kazançlara ilişkin istisna tutarı, 2015 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 23.000 TL olarak tespit edilmiştir.
1.8. Tevkifata ve İstisnaya Konu Olmayan Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İratlarına İlişkin Beyanname Verme Sınırı
Gelir Vergisi Kanununun 86 ncı maddesinde yer alan tevkifata ve istisnaya konu olmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına ilişkin beyanname verme sınırı, 2015 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 1.500 TL olarak tespit edilmiştir.
2. Kar Hadleri Emsallerine Göre Düşük Olarak Tespit Edilmiş Bulunan Emtia İçin Özel Hadler
Milli piyango bileti, akaryakıt, şeker ve bunlar gibi kar hadleri emsallerine göre düşük olarak tespit edilmiş bulunan emtia için özel hadler belirleme yetkisi Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesi ile Maliye Bakanlığına verilmiştir. Bu yetki kullanılarak 2014 yılı için 285 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği2 ile belirlenen tutarlar yeniden artırılmıştır.
Buna göre, anılan maddelerin ticaretini yapanların, 2015 takvim yılında da basit usulden yararlanabilmeleri için; alış, satış veya hasılatlarının 31/12/2014 tarihi itibariyle aşağıda belirtilen hadleri aşmaması gerekmektedir.
Emtianın Cinsi | Büyükşehir Belediye Sınırları Dışında Kalan Yerlerde | Büyükşehir Belediye Sınırları İçinde Kalan Yerlerde | ||
Yıllık Alım Ölçüsü (TL) | Yıllık Satış | Yıllık Alım Ölçüsü (TL) | Yıllık Satış | |
Değerli Kağıt | 130.000 | 150.000 | 170.000 | 190.000 |
Şeker - Çay | 106.000 | 130.000 | 120.000 | 160.000 |
Milli Piy. Bileti, Hemen Kazan, Süper Toto vb. | 106.000 | 130.000 | 120.000 | 160.000 |
İçki (Bira ve Şarap Hariç) - İspirto- Sigara-Tütün | 106.000 | 130.000 | 120.000 | 160.000 |
Akaryakıt ( LPG hariç ) | 150.000 | 160.000 | 190.000 | 220.000 |
Belirtilen bu malların alım satımı ile uğraşanlar hakkında, basit usulün özel şartları bakımından yukarıdaki hadler dikkate alınmak suretiyle, 136 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğindeki3 hesaplamalar doğrultusunda işlem yapılacaktır.
3. BASİT USULE TABİ MÜKELLEFLERDE GÜN SONUNDA TOPLU BELGE DÜZENLEME UYGULAMASI:
Basit usulde vergilendirilen mükelleflerle ilgili 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği4 ile getirilen, belge vermedikleri günlük hasılatları için gün sonunda tek bir fatura düzenlenmesine ilişkin uygulamanın, 31/12/2015 tarihine kadar devam etmesi Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden uygun görülmüştür.
4. İNDİRİM ORANI UYGULAMASI:
4.1. 2014 Yılına İlişkin İndirim Oranı Birden Büyük Olarak İlan Edilmiştir.
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre 2014 yılı için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranı % 10,11’dir. Bu dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama faiz oranı ise % 9,74’tür.
Bu oranlar dikkate alındığında, 2014 yılı gelirlerine uygulanacak indirim oranı birden büyük çıkmaktadır.
Bu kapsamda, 2014 takvim yılında elde edilen menkul sermaye iratlarından, 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilmiş olan ve Gelir Vergisi Kanununun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (5) numaralı bendinde sayılan her nevi tahvil ve Hazine bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan menkul kıymetlerden sağlanan gelirler indirim oranının birden büyük olması dolayısıyla beyan edilmeyecektir.
Sirküler
2015/4
1 Ocak 2015 Tarihinden İtibaren Uygulanacak Asgari Geçim İndirimi
Asgari Ücret Tutarı
Asgari Ücret Tespit Komisyonu, 1 Ocak 2015 tarihinden itibaren geçerli olacak asgari ücreti 1.201,50 TL olarak belirlenmiştir. Bu tarihten sonra geçerli olacak asgari geçim indirimi de, söz konusu indirimin asgari ücrete endeksli olarak belirlenmesi nedeniyle değişmiştir.
Asgari Geçim İndirimi Tutarı
Belirlenen asgari ücret çerçevesinde 1 Ocak 2015 tarihinden itibaren geçerli olacak asgari geçim indirimi tutarları aşağıdaki tabloda yer almaktadır:
KİŞİSEL DURUM | AYLIK GEÇİM İNDİRİMİ |
BEKAR | 90,11 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞMAYAN | 108,14 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞMAYAN 1 ÇOCUKLU | 121,65 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞMAYAN 2 ÇOCUKLU | 135,17 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞMAYAN 3 ÇOCUKLU | 144,18 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞMAYAN 4 ÇOCUKLU | 153,19 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞAN | 90,11 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞAN 1 ÇOCUKLU | 103,63 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞAN 2 ÇOCUKLU | 117,15 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞAN 3 ÇOCUKLU | 126,16 |
EVLİ EŞİ ÇALIŞAN 4 ÇOCUKLU | 135,17 |
Yukarıdaki tabloda, 1 Ocak 2015 yılından itibaren yararlanılacak asgari geçim indirimi tutarları yer almaktadır. Söz konusu indirimden 4 çocuktan daha fazlasına sahip kişilerin de yararlanması mümkündür. Ancak bu şekilde yararlanılacak tutar, asgari ücretten kesilen vergiden daha fazla olamayacaktır.
Asgari geçim indiriminin belirlenmesinde, evli olma, çocuk sayısı ya da eşin çalışması gibi durumlar dikkate alınmakta olup elde edilen gelir seviyesinin bir önemi bulunmamaktadır.
Yukarıda ifade edildiği üzere; ücretlinin elde ettiği indirim tutarı elde ettiği gelir üzerinden hesaplanan vergi ile sınırlıdır. Bu nedenle mahsup edilecek kısmın fazla olması nedeniyle her hangi bir iade söz konusu olmayacaktır.
Sirküler
2015/5
2015 YILINDA UYGULANACAK ÇEVRE TEMİZLİK VERGİLERİ
(46 Seri No.lu Belediye Gelirleri Kanunu Genel Tebliği)
1. KONUTLARA AİT ÇEVRE TEMİZLİK VERGİSİ:
Bilindiği gibi 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun mükerrer 44 üncü maddesinin dördüncü fıkrasına göre konutlara ait çevre temizlik vergisi su tüketim miktarı cins alınmak suretiyle su faturalarında gösterilmek suretiyle tahsil edilmektedir.
2014 yılı için metreküp başına büyükşehir belediyelerinde 24 kr, diğer belediyelerde 19 kr olarak uygulanan konutlara ait çevre temizlik vergisi tutarlarının 2015 yılında uygulanacak miktarları, 46 Seri no.lu Belediye Gelirleri Kanunu Genel Tebliği (R.G. 30.12.2014 – 29221) ile büyükşehir belediyelerinde 26 kr, diğer belediyelerde 20 kr olarak belirlenmiştir.
2. İŞYERLERİ ve DİĞER ŞEKİLDE KULLANILAN BİNALARA AİT ÇEVRE TEMİZLİK VERGİSİ:
İşyerleri ve diğer şekilde kullanılan binalara ait çevre temizlik vergisi, Kanunda yazılı tarifeye göre alınmakta olup, büyükşehirlerde bu vergiler %25 artırımlı olarak uygulanmaktadır.
Sirküler
2015/6
2015 YILINDA UYGULANACAK VERASET VE İNTİKAL VERGİSİNE İLİŞKİN YENİ İSTİSNA HÂDLERİ İLE VERGİ TARİFESİ
(46 Seri No.lu VİVK Genel Tebliği)
Maliye Bakanlığı 46 serî No.lu Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu Genel Tebliği (RG. 30.12.2014– 29221) ile 2015 yılında uygulanacak istisna tutarlarını, 2014 yılında geçerli olan tutarları 2014 yeniden değerleme oranında (% 10,11 ) artırmak suretiyle tespit etmiş bulunmaktadır. Buna göre 2015 yılında vuku bulacak ivazsız intikaller açısından geçerli olan istisna hâdleri şöyledir:
Evlatlıklar da dâhil olmak üzere füruğ ve eşten her birine isabet eden miras hisselerinde 161.097 TL’ lik kısmı veraset ve intikal vergisinden müstesnadır. Füruğ bulunmaması halinde bu istisna, eşe isabet eden miras hissesi için 322.392 TL olarak uygulanır. (Md:4/b). İstisnaya esas teşkil eden bu tutarlara, 4’üncü maddenin (a), (i), (j) bentlerine göre vergiden müstesna olan malların değerleri dâhil edilmez.
Para ve mal üzerine düzenlenen yarışma ve çekilişlerde, kazanılan ikramiyelerin 3.711 TL’lık kısmı vergiden müstesnadır. Buna göre, ikramiye veya hediye değerinin 3.711 TL’lık istisnayı aşan kısmı üzerinden yarışma veya çekilişi düzenleyenler tarafından % 10 nisbette stopaj hesaplanacak ve stopaj tutarı talihliden kesilecek veya tahsil edilecektir.
Her ne suretle olursa olsun ivazsız surette vâki tüm intikallere (hibe) ilişkin istisna haddi de her bir ivazsız intikal için 3.711 TL dır. İvazsız surette vaki intikallerden istisna içinde kalanlar için beyanname verilmesine gerek bulunmamaktadır.
Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu’nun 16. maddesinde yer alan vergi tarifesindeki dilimler de, 46 no.lu Tebliğ ile, 1.1.2015 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiştir: Matrah | Veraset yoluyla intikallerde vergi oranı (%) | Sair ivazsız intikallerde vergi oranı (%) |
İlk 200.000 TL için | 1 | 10 |
Sonra gelen 480.000 TL için | 3 | 15 |
Sonra gelen 1.060.000 TL için | 5 | 20 |
Sonra gelen 1.900.000 TL için | 7 | 25 |
Matrahın 3.640.000 TL’yi aşan kısmı için | 10 | 30 |
Sirküler
2015/7
2015 YILINDA UYGULANACAK HARÇLAR
(73 Seri No.lu Harçlar Kanunu Genel Tebliği)
Maliye Bakanlığı, Kanuna bağlı tarifelerde yer alan ve 71 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel Tebliği ile tespit edilen maktu harçları ( maktu ve nisbi harçların asgari ve azami miktarlarını belirleyen hadler dahil), 2014 yılı yeniden değerleme oranında artırmak suretiyle belirlemiş ve 73 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel Tebliği (R.G. 30.12.2014 – 29221) ile ilan etmiş bulunmaktadır.
Harçlar Kanunu’na bağlı (2), (5) ve (7) sayılı tarifelerin bazı pozisyonlarında, (beher rüsum tonilatosundan gibi) birim değer üzerinden alınacak maktû harç tutarları yer almaktadır. Anılan Tebliğde, toplam değere birim maktû harcın uygulanması suretiyle bulunan ve asgarî-azamî sınırlar arasında kalan harç miktarlarındaki 10 Kuruşa kadarki kesirlerin de dikkate alınmayacağı belirtilmiştir.
Öte yandan Harçlar Kanununa bağlı (8) ve (9) no.lu tarifelerde yazılı bazı belgelerin yıllık harç kapsamında bulunduğunu, bu harçların mükelleflerce OCAK AYI İÇİNDE ÖDENMESİ GEREKTİĞİNİ, aksi takdirde bunların (39 seri no.lu Harçlar Kanunu Genel Tebliği uyarınca) gecikme zammı ile birlikte ödenmesi gerekeceğini hatırlatmak isteriz.
Yukarıda bahsi geçen 73 seri no.lu Harçlaar Kanunu Genel Tebliği’ne aşağıdaki linki kullanarak ulaşabilirsiniz.
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/12/20141230-14.htm
Sirküler
2015/8
2015 YILINDA UYGULANACAK MAKTU DAMGA VERGİSİ TUTARLARI
(58 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği)
Maliye Bakanlığı 2014 yılı için geçerli yeniden değerleme oranını 441 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile % 10,11 olarak ilan etmiştir.
Buna göre, Kanuna ekli (I) sayılı tabloda yer alan maktu damga vergisi tutarları (maktu ve nispi vergilerin asgari ve azami miktarlarını belirleyen hadler dahil), 2015 yılı yeniden değerleme oranında artırılarak 58 seri no.lu Damga Vergisi Genel Tebliği (RG 30.12.2014 – 29221) ile ilan edilmiştir.
Diğer taraftan, Kanunun 14 üncü maddesinin 1 inci fıkrasında yer alan ve 2014 yılında 1.545.852,40 TL olarak uygulanmış bulunan üst sınır da, yeniden değerleme oranında artırılarak 1.702.138,00 TL olmuştur. Buna göre 2015 yılında düzenlenecek kağıtlardan her biri (her bir nüsha) için hesaplanacak damga vergisinin tutarı 1.702.138,00 TL ‘yi aşamayacaktır.
Sirküler
2015/9
01.01.2015 TARİHİNDEN İTİBAREN GEÇERLİ OLMAK ÜZERE DEĞERLİ KÂĞIT BEDELLERİ ARTIRILMIŞTIR
(40 Sıra No.lu Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği - Değerli Kağıtlar)
Buna göre, 210 sayılı Kanuna ekli Değerli Kağıtlar Tablosunda yer alan değerli kağıt bedelleri 01/01/2015 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere “Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği” ile yeniden tespit edilmiş (R.G. 31.12.2014 –29222) ve aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Değerli Kağıdın Cinsi
Bedel (TL)
1 -Noter kağıtları:
a) Noter kağıdı 8,30
b) Beyanname 8,30
c) Protesto, vekaletname, re’sen senet 16,60
3 –Pasaportlar 82,50
4 -Yabancılar için ikamet tezkereleri 55,00
6 -Nüfus cüzdanları 7,50
7 -Aile cüzdanları 75,00
9 -Sürücü belgeleri 102,00
10 -Sürücü çalışma belgeleri (karneleri) 102,00
11 -Motorlu araç trafik belgesi 102,00
12 -Motorlu araç tescil belgesi 76,50
13 -İş makinesi tescil belgesi 76,50
14 -Banka çekleri (Her bir çek yaprağı) 5,25
15-Mavi Kart (Ek:9/5/2012-6304/9 md.) 7,50
Yukarıdaki tabloda belirtilen değerli kâğıtlar, 01.01.2015 tarihinden itibaren muhasebe birimleri, yetkili memurlar, noterler ve noterlik görevini yapan memurlar ile bankalar tarafından yukarıda belirtilen yeni bedelleri üzerinden satılacaktır.
Muhasebe birimleri ve yetkili memurlarda, mevcut değerli kâğıtların yeniden değerlendirilmesi ve muhasebeleştirilmesi işlemleri Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Sirküler
2015/10
2015 YILINDA UYGULANACAK VERGİDEN MÜSTESNA YEMEK ÜCRETİNE İLİŞKİN YENİ HAD
(KDV Dahil 14,04 TL)
Vergiden Müstesna Yemek Haddi, 287 no.lu GVK Genel Tebliği ile 2015 takvim yılında uygulanmak üzere 13,00 TL olarak tespit edilmiştir. Söz konusu 13,00 TL ’lik had yemeğin KDV hariç tutarıdır. Bu nedenledir ki söz konusu had 1.1.2015 tarihinden itibaren KDV dahil (13,00 x 1,08=) 14,04 TL olarak uygulanacaktır. 2014 yılında bu tutar KDV dahil 12,96 TL idi.
Sirküler
2015/11
01.01.2015 TARİHİNDEN İTİBAREN GEÇERLİ YENİ KIDEM TAZMİNATI TAVANI
01.01.2015 tarihinden itibaren geçerli olacak kıdem tazminatı tavanı aşağıdaki şekilde oluşmuştur.
Hesap Tarzı |
|
| Hesaplama |
| Tutar (TL) |
|
| ||||
|
| ||||
1. En yüksek aylık gösterge | x | Genel Katsayı | 1.500 x 0,079308 | = | 118,962 |
2. En yüksek ek gösterge | x | Genel Katsayı | 8.000 x 0,079308 | = | 634,464 |
3. En yüksek kıdem aylığı göstergesi | x | Genel Katsayı | 500 x 0,079308 | = | 39,654 |
4. %200’lük ilave (1.500 + 8.000 in %200 ü) | x | Genel Katsayı | 19.000 x 0,079308 | = | 1.506,85 |
5. Taban aylığı göstergesi x Taban aylığı katsayısı | 1.000 x 1,24144 | = | 1.241,44 | ||
6. YILLIK KIDEM TAZMİNATI TAVANI (1+2+3+4+5) |
|
|
|
| 3.541,37 |
Sirküler
2015/12
1.1.2015 TARİHİNDEN İTİBAREN GEÇERLİ VERGİDEN MÜSTESNA ÇOCUK ZAMMI TUTARLARI
01.01.2015 – 30.06.2015 tarihinden itibaren geçerli olan vergiden müstesna çocuk zammı tutarı aşağıdaki şekilde oluşmuştur:
Dönem |
| 0-6 Yaş Grubunda Yer Alan Çocuklara İlişkin Çocuk Zammı (TL) | Daha Büyük Çocuklara İlişkin Çocuk Zammı (TL) |
01.01.2015 – 30.06.2015 | : | 500 x 0,079308 = 39,65 | 250 x 0,079308 = 19,82 |
Sirküler
2015/13
2015 YILINDA UYGULANACAK SGK İDARİ PARA CEZALARI
Asgari ücretin değişmesi sonucunda 2015 yılında uygulanacak olan SGK idari para cezaları aşağıdaki şekilde oluşmuştur.
5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNUNA GÖRE 2015 YILINDA UYGULANACAK İDARİ PARA CEZALARI (Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından uygulanacak idari para cezalarının hesabında aylık brüt asgari ücret esas alınır.) | |||
İlgili Madde | Uygulanacak İdari Para Cezasının Nedeni | Ceza Tutarı | |
01.01.2015 30.06.2015 | 01.07.2015 31.12.2015 | ||
102-a/1 | Sigortalı işe giriş bildirgesi ile genel sağlık sigortası giriş bildirgesinin yasal süre içerisinde verilmemesi, yasal süre içinde verilmekle birlikte Kurumca belirlenen şekle ve usule uygun verilmemesi, internet – elektronik veya benzeri ortamda gönderilmesi zorunlu tutulduğu halde anılan ortamda gönderilmemesi halinde her bir bildirge için aylık asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanır. | (Bir aylık asgari ücret) 1.201 TL | (Bir aylık asgari ücret) 1.273 TL |
102-a/2 | Sigortalı işe giriş bildirgesininverilmediğinin mahkeme kararından, denetim elemanlarının tespitlerinden, bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden anlaşılması halinde bildirgeyi vermekle yükümlü olanlar hakkında her bir bildirge için asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-a/3 | İşyeri esas alınmak suretiyle sigortalı işe giriş bildirgesinin verilmediğine ilişkin yukarıdaki tespitin ardından, bir yıl içinde yukarıda sayılan (102-a/2) durumlardan biriyle tekrar bildirge verilmediğinin anlaşılması halinde, bildirgeyi vermekle yükümlü olanlar hakkında bu defa her bir bildirge için asgari ücretin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 5 katı) 6.007 TL | (Asgari ücretin 5 katı) 6.367 TL |
102-a/1 102 ikinci fıkra | Mahkeme kararına, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelere ya da kamu idarelerinden alınan belgelere istinaden düzenlenenler hariç olmak üzere, sigortalı işe giriş bildirgesi ile genel sağlık sigortası giriş bildirgesinin yasal süresi geçtikten sonra ilgililerce kendiliğinden 30 gün içinde verilmesi ve söz konusu cezaların ilgililerce, yapılacak tebligat tarihini takip eden günden itibaren 15 gün içinde ödenmesi halinde, 102-a/1 bendinde öngörülen ceza dörtte bir oranına karşılık gelen tutar üzerinden uygulanır. | (Asgari ücretin dörtte biri) 300 TL | (Asgari ücretin dörtte biri) 318 TL |
102-b | İşyeri bildirgesini yasal süresi içinde vermeyenler, yasal süre içinde verilmekle birlikte Kurumca belirlenen şekle ve usûle uygun vermeyenler veya Kurumca internet, elektronik ya da benzeri ortamda göndermekle zorunlu tutulduğu halde, anılan ortamda göndermeyenlere aşağıda belirtilen tutarlarda idari para cezası uygulanır. | ||
102-b/1 | Kamu idareleri ile bilânço esasına göre defter tutmak zorunda olanlar için asgari ücretin üç katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 3 katı) 3.604 TL | (Asgari ücretin 3 katı) 3.820 TL |
102-b/2 | Diğer defterleri tutmak zorunda olanlar için asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-b/3 | Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için bir aylık asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanır. | (Bir aylık asgari ücret) 1.201 TL | (Bir aylık asgari ücret) 1.273 TL |
102-b/3 102 ikinci fıkra | Mahkeme kararına, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelere ya da kamu idarelerinden alınan belgelere istinaden düzenlenenler hariç olmak üzere, işyeri bildirgesinin yasal süresi geçtikten sonra ilgililerce kendiliğinden 30 gün içinde verilmesi ve söz konusu cezaların ilgililerce, yapılacak tebligat tarihini takip eden günden itibaren 15 gün içinde ödenmesi halinde, 102-b bendinde öngörülen cezalar aşağıda belirtildiği gibi dörtte bir oranına karşılık gelen tutar üzerinden uygulanır. | ||
102-b/1 102 ikinci fıkra | Kamu idareleri ile bilânço esasına göre defter tutmak zorunda olanlar için asgari ücretin üç katının dörtte biri tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin üç katının dörtte biri) 901 TL | (Asgari ücretin üç katının dörtte biri) 955 TL |
102-b/2 102 ikinci fıkra | Diğer defterleri tutmak zorunda olanlar için asgari ücretin iki katının dörtte biri tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin iki katının dörtte biri) 600 TL | (Asgari ücretin iki katının dörtte biri) 636 TL |
102-b/3 102 ikinci fıkra | Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için aylık asgari ücretin dörtte biri tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin dörtte biri) 300 TL | (Asgari ücretin dörtte biri) 318 TL |
102-c | Asıl veya ek aylık prim ve hizmet belgesini belirlenen süre içinde vermeyenlere, belirlenen süre içerisinde vermekle birlikte Kurumca belirlenen şekilde ve usûlde vermeyenler ya da Kurumca internet, elektronik veya benzeri ortamda göndermekle zorunlu tutulduğu halde anılan ortamda göndermeyenlere her bir fiil için aşağıda belirtilen tutarlarda idari para cezası uygulanır. | ||
102-c/1 | Belgenin asıl olması halinde aylık asgari ücretin iki katını geçmemek kaydıyla belgede kayıtlı sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin beşte biri tutarında idari para cezası uygulanır. | Belgedeki Sigortalı Başına (Asgari ücretin beşte biri) 240 TL En Fazla (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | Belgedeki Sigortalı Başına (Asgari ücretin beşte biri) 254 TL En Fazla (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-c/2 | Belgenin ek olması halinde, aylık asgari ücretin iki katını geçmemek kaydıyla her bir ek belgede kayıtlı sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin sekizde biri tutarında idari para cezası uygulanır. | Belgedeki Sigortalı Başına (Asgari ücretin sekizde biri) 150 TL En Fazla (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | Belgedeki Sigortalı Başına (Asgari ücretin sekizde biri) 159 TL En Fazla (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-c/3 | Ek belgenin aylık 30 günden az bildirim nedeniyle Kurumca re’sen düzenlenmesi durumunda, aylık asgari ücretin iki katını geçmemek kaydıyla her bir ek belgede kayıtlı sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanır. | Belgedeki Sigortalı Başına (Asgari ücretin yarısı) 600 TL En Fazla (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | Belgedeki Sigortalı Başına (Asgari ücretin yarısı) 636 TL En Fazla (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-c/4 | Belgenin; mahkeme kararından, denetim elemanlarının tespitlerinden, bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden, hizmetleri veya kazançları Kuruma bildirilmediği veya eksik bildirildiği anlaşılan sigortalılarla ilgili olması halinde, belgenin asıl veya ek nitelikte olup olmadığı, işverence düzenlenip düzenlenmediği dikkate alınmaksızın, aylık asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-d | Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurları veya serbest muhasebeci malî müşavirler ile yeminli malî müşavirlerce düzenlenen raporlara istinaden, Kuruma bildirilmediği tespit edilen eksik işçilik tutarının mal edildiği her bir ay için, aylık asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-e | İşyeri defter, kayıt ve belgelerini Kurumca yapılan yazılı ihtara rağmen onbeş gün içinde mücbir sebep olmaksızın ibraz etmeyenlere aşağıda belirtilen tutarlarda idari para cezası uygulanır. | ||
102-e/1 | Kamu idareleri ile bilânço esasına göre defter tutmakla yükümlü olanlar için, aylık asgari ücretin oniki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 12 katı) 14.418 TL | (Asgari ücretin 12 katı) 15.282 TL |
102-e/2 | Diğer defterleri tutmakla yükümlü olanlar için, aylık asgari ücretin altı katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 6 katı) 7.209 TL | (Asgari ücretin 6 katı) 7.641 TL |
102-e/3 | Defter tutmakla yükümlü değil iseler, asgari ücretin üç katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 3 katı) 3.604 TL | (Asgari ücretin 3 katı) 3.820 TL |
102-e/4 | Defter ve belgelerin tümünü verilen süre içinde ibraz etmekle birlikte; maddede belirtilen kayıt geçersizliklerinin söz konusu olması halinde, geçersizlik hallerinin gerçekleştiği her bir takvim ayı için,(tutulan defter türüne göre ibraz etmeme nedeniyle uygulanacak olan ve yukarıda belirtilen toplam idari para cezasını geçmemek üzere) aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanır. | Her bir geçersizlik için (Asgari ücretin yarısı) 600 TL | Her bir geçersizlik için (Asgari ücretin yarısı) 636 TL |
102-e/4 | İbraz edilen defterler kullanılmaya başlanmadan önce tasdik ettirilmesi zorunlu defterlerden olduğu halde tasdiksiz tutulmuş ise defterler geçersiz sayılır ve aşağıda belirtilen tutarlarda idari para cezası uygulanır. | ||
102-e/4 | Bilânço esasına göre defter tutmakla yükümlü olanlar için, aylık asgari ücretin oniki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 12 katı) 14.418 TL | (Asgari ücretin 12 katı) 15.282 TL |
102-e/4 | Diğer defterleri tutmakla yükümlü olanlar için, aylık asgari ücretin altı katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 6 katı) 7.209 TL | (Asgari ücretin 6 katı) 7.641 TL |
102-e/4 | Vergi Usûl Kanunu gereğince bilanço esasına göre defter tutulması gerekirkenişletme hesabı esasına göre defter tutulmuş ve ibraz edilmiş ise, ibraz edilen işletme defteri geçersiz sayılır ve aylık asgari ücretin oniki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 12 katı) 14.418 TL | (Asgari ücretin 12 katı) 15.282 TL |
102-e/5 | İbraz edilen aylık ücret tediye bordrosunun, maddede belirtilen unsurlardan herhangi birini ihtiva etmemesi nedeniyle geçersiz sayılması halinde,(tutulan defter türüne göre ibraz etmeme nedeniyle uygulanacak olan ve yukarıda belirtilen toplam idari para cezasını geçmemek üzere) her bir geçersiz ücret tediye bordrosu için aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanır. | Her bir bordro için (Asgari ücretin yarısı)
600 TL | Her bir bordro için (Asgari ücretin yarısı)
636 TL |
102-f | Kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ile bankalar, 85. maddenin uygulanmasıyla ilgili Kurumca istenilecek bilgileri ve belgeleri yazılı olarak en geç bir ay içinde vermemeleri halinde, aylık asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 2 katı) 2.403 TL | (Asgari ücretin 2 katı) 2.547 TL |
102-g | Kendi adına bağımsız çalışanlarla (4/b) ilgili olarak 8. maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen sigortalılık başlangıç ve kayıtları ile ilgili bildirim yükümlülüklerini, 9. maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen sigortalılığın ve faaliyetin sona ermesi ile ilgili bildirim yükümlülüklerini, 4/c kapsamındaki çalışanlarla (memurlarla) ilgili 47. maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen vazife malullüğü ile ilgili bildirim yükümlülüklerini, 90. maddenin birinci fıkrasında belirtilen ihaleli iş üstlenenlerle ilgili bildirim yükümlülüklerini yerine getirmeyen kurum ve kuruluşlar ile tüzel kişilere, aylık asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanır. | (Bir aylık asgari ücret) 1.201 TL | (Bir aylık asgari ücret) 1.273 TL |
102-g | 8 inci maddenin yedinci fıkrasında belirtilen, Kurumca sağlanacak elektronik altyapıdan yararlanmak suretiyle, Kurumca belirlenecek işlemlerde, işlem yaptığı kişilerin sigortalılık bakımından tescilli olup olmadığını kontrol etmek ve sigortasız olduğunu tespit ettiği kişileri, Kuruma bildirmek yükümlülüğünü yerine getirmeyen kamu idareleri ile bankalara sigortalı başına aylık asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanır. | Sigortalı Başına (Asgari ücretin onda biri)
120 TL | Sigortalı Başına (Asgari ücretin onda biri)
127 TL |
102-g 102 ikinci fıkra | Mahkeme kararına, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelere ya da kamu idarelerinden alınan belgelere istinaden düzenlenenler hariç olmak üzere, bildirgenin veya belgenin yasal süresi geçtikten sonra ilgililerce kendiliğinden 30 gün içinde verilmesi ve söz konusu cezaların ilgililerce, yapılacak tebligat tarihini takip eden günden itibaren 15 gün içinde ödenmesi halinde, 102-g bendinde öngörülen ve yukarıda belirtilen cezalar dörtte bir oranına karşılık gelen tutar üzerinden uygulanır. | ||
102-h | 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen, şirketlerin nevi değiştirmesi, birleşmesi, diğer bir şirkete katılması, adi şirkete yeni ortak alınması ile ilgili hususlarda bildirim yükümlülüğünü yasal süresi içinde yerine getirmeyen ticaret sicili memurlukları ile aynı maddenin altıncı fıkrasında belirtilen yükümlülüğü yasal süresi içinde yerine getirmeyen kurum ve kuruluşlara yerine getirilmeyen her bir bildirim yükümlülüğü için aylık asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanır. | (Bir aylık asgari ücret) 1.201 TL | (Bir aylık asgari ücret) 1.273 TL |
102-h 102 ikinci fıkra | Mahkeme kararına, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelere ya da kamu idarelerinden alınan belgelere istinaden düzenlenenler hariç olmak üzere, bildirgenin veya belgenin yasal süresi geçtikten sonra ilgililerce kendiliğinden 30 gün içinde verilmesi ve söz konusu cezaların ilgililerce, yapılacak tebligat tarihini takip eden günden itibaren 15 gün içinde ödenmesi halinde, 102-h bendinde öngörülen cezalar dörtte bir oranına karşılık gelen tutar üzerinden uygulanır. | (Asgari ücretin dörtte biri) 300 TL | (Asgari ücretin dörtte biri) 318 TL |
102-ı | Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarının; 5510 sayılı Kanunun uygulanmasından doğan inceleme ve soruşturma görevlerini yerine getirmeleri sırasında bunların görevlerini yapmasına engel olan işverenler, sigortalılar, işyeri sahipleri ve bu işle ilgili diğer kişiler hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa dahi, asgari ücretin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. —- Bu kişilerin görevlerini yapmasını engellemek amacıyla cebir ve tehdit kullanan işverenler, sigortalılar, işyeri sahipleri ve bu işle ilgili diğer kişiler fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde Türk Ceza Kanununun 265 inci maddesinin ikinci fıkrasına göre cezalandırılır. Bu suçu işleyenler hakkında ayrıca asgari ücretin on katı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin 5 katı) 6.007 TL —— (Asgari ücretin 10 katı) 12.015 TL | (Asgari ücretin 5 katı) 6.367 TL —— (Asgari ücretin 10 katı) 12.735 TL |
102-i | Kurum tarafından 5510 sayılı Kanunun 100. maddesi kapsamında istenen bilgi ve belgeleri belirlenen süre içinde mücbir sebep olmaksızın vermeyen kamu idareleri, bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulmuş kurum ve kuruluşlar ile diğer gerçek ve tüzel kişiler hakkında, aylık asgari ücretin beş katı tutarında, geç verilmesi halinde ise aylık asgari ücretin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır. | Belgenin Hiç Verilmemesi (Asgari ücretin 5 katı) 6.007 TL Belgenin Geç Verilmesi (Asgari ücretin 2 katı)
2.403 TL | Belgenin Hiç Verilmemesi (Asgari ücretin 5 katı) 6.367 TL Belgenin Geç Verilmesi (Asgari ücretin 2 katı)
2.547 TL |
102-i | 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki (4/a – işçi) sigortalılara geçici iş göremezlik ödeneği ödemelerinde 100 üncü maddeye istinaden Kurumca işverenlerden istenilen bildirimlerin (istirahatlı olan sigortalının işyerinde çalışmadığına dair bildirimin) belirlenen süre içerisinde (sigortalılarca hak edilen istirahat süresini takip eden 5 iş günü içinde) ve elektronik ortamda yapılmaması halinde sigortalı başına aylık asgari ücretin onda biri, hiç yapılmaması halinde ise sigortalı başına aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanır. | Bildirimin Süresi İçinde veya Elektronik Ortamda Yapılmaması (Asgari ücretin onda biri) 120 TL Bildirimin Hiç Yapılmaması (Asgari ücretin yarısı)
600 TL | Bildirimin Süresi İçinde veya Elektronik Ortamda Yapılmaması (Asgari ücretin onda biri) 127 TL Bildirimin Hiç Yapılmaması (Asgari ücretin yarısı)
636 TL |
102-j | 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre sigortalılığı sona erenlere (hizmet akdinin sona ermesi nedeniyle sigortalılığı sona eren 4/a kapsamındaki sigortalıya) ilişkin bildirim ile 506 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesinde yer alan sandıklara, sandık iştirakçiliğinin başlama veya sona ermesine ilişkin bildirimi, süresi içinde ya da Kurumca belirlenen şekle ve usule uygun olarak yapmayanlar veya Kurumca internet, elektronik veya benzeri ortamda göndermekle zorunlu tutulduğu halde anılan ortamda göndermeyenler hakkında, bir takvim ayında işlenen bu fiillerden dolayı tutmakla yükümlü bulunulan defter ve belgelerin ibraz edilmemesi nedeniyle verilmesi gereken ceza tutarını aşmamak kaydıyla her bir sigortalı veya sandık iştirakçisi için asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanır.(Her bir sigortalı veya sandık iştirakçisi için asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanırken, 6283 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi ile 08/03/2012 tarihinden geçerli olmak üzere yukarıdaki şekilde değiştirilmiştir.) | Her Bir Sigortalı veya Sandık İştirakçisi İçin (Asgari ücretin onda biri) 120 TL | Her Bir Sigortalı veya Sandık İştirakçisi İçin (Asgari ücretin onda biri) 127 TL |
102-j 102 ikinci fıkra | Mahkeme kararına, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelere ya da kamu idarelerinden alınan belgelere istinaden düzenlenenler hariç olmak üzere, bildirgenin veya belgenin yasal süresi geçtikten sonra ilgililerce kendiliğinden 30 gün içinde verilmesi ve söz konusu cezaların ilgililerce, yapılacak tebligat tarihini takip eden günden itibaren 15 gün içinde ödenmesi halinde, 102-j bendinde öngörülen ve yukarıda belirtilen cezalar dörtte bir oranına karşılık gelen tutar üzerinden uygulanır. | ||
102-k | 100 üncü maddenin altıncı fıkrasına göre genel sağlık sigortalılarının bakmakla yükümlü oldukları kişilere ait bilgi girişlerini süresinde yapmayanlar ile bakmakla yükümlü olunan kişi olmayanlara ait bilgi girişi yapanlara asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanır. | (Asgari ücretin yarısı) 600 TL | (Asgari ücretin yarısı) 636 TL |
102-l | Ticari taksi, dolmuş ve benzeri nitelikteki şehir içi toplu taşıma aracı işyerleri ile 4 üncü maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen ve Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenecek alanlardaki sigortalıları çalıştıranlar ile çalışanların üye olduğu meslek odası, birlik veya benzeri kuruluşlara, ek 6 ncı maddeye göre yapılması gereken bildirim veya kontrol yükümlülüğünün yerine getirilmemesi halinde, her bir fiil için asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanır.(01/03/2011 tarihinden itibaren geçerli.) | (Bir aylık asgari ücret) 1.201 TL | (Bir aylık asgari ücret) 1.273 TL |
Sirküler
2015/14
SGK MEVZUATINA İLİŞKİN YAPILACAK İŞLEMLER
1. FAZLA ÇALIŞMA İÇİN İŞÇİDEN ONAY ALINMASI:
Fazla çalışma ve fazla sürelerle çalışma yaptırmak için işçinin yazılı onayının alınması gerekir. Fazla çalışma ihtiyacı olan işverence bu onay her yılbaşında işçilerden yazılı olarak alınır ve işçi özlük dosyasında saklanır. İşçinin işe giriş esnasında yapılan sözleşmede fazla çalışmaya onay vermesi, sadece sözleşmenin yapıldığı yılı kapsamaktadır.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 41. maddesinde belirtilen, fazla çalışmalara ilişkin işçinin onayını almayan işveren veya işveren vekiline, bu durumda olan her işçi için 270,00 Lira para cezası verilir.
2.ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİNE İLİŞKİN ONAY ALINMASI:
4857 sayılı İş Kanunu’nun 44. maddesine göre, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde işyerlerinde çalışılıp çalışılmayacağı toplu iş sözleşmesi veya iş sözleşmeleri ile kararlaştırılır. Sözleşmelerde hüküm bulunmaması halinde söz konusu günlerde çalışılması için işçinin onayı gereklidir.
3.ÖZÜRLÜ PERSONELİN TÜRKİYE İŞ KURUMUNA BİLDİRİLMESİ:
İşverenler, işyerinde çalıştırdıkları özürlü sigortalıların tamamının son durumlarını göstermek üzere Türkiye İş Kurumu İl/Şube Müdürlüklerinden onaylatacakları belgeyi, her yılın Ocak ayı içinde Kuruma ayrıca ibraz edeceklerdir. Bu belgenin onaylatılarak ilgili SGK İl/Merkez Müdürlüklerine verilmemesi halinde özürlü personel teşviğinden yararlanılamayacaktır.
SİRKÜLER
2015/15
PRİM TEŞVİKLERİNDEN YERSİZ YARARLANILAN DÖNEMLERİN E-BİLDİRGE EKRANINDA GÖRÜNTÜLENEBİLMESİNE İLİŞKİN DUYURU
Prim teşviklerinden yersiz yararlanılan dönemlerin e-bildirge ekranında görüntülenebilmesine ilişkin SGK duyurusu ekte yer almaktadır.
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü
12/2/2015
PRİM TEŞVİKLERİNDEN YERSİZ YARARLANILAN DÖNEMLERİN E-BİLDİRGE EKRANINDA GÖRÜNTÜLENEBİLMESİNE İLİŞKİN DUYURU
Bilindiği gibi, sigorta primi teşviklerinden yersiz yararlandığı için teşvik hata listelerinde yer alan işverenlerin, 2014/Ekim ayına ait aylık prim ve hizmet belgesinden başlamak üzere cari dönemlerde e-Bildirge sistemi üzerinden hatalı kanun numarası seçerek düzenlenen aylık prim ve hizmet belgesi için düzeltme yapılmadığı sürece aynı kanun numarasından aylık prim ve hizmet belgesi göndermeleri engellenmiştir.
Söz konusu işverenlerin, hangi teşvikten, hangi dönemde ve hangi nedenden dolayı hata listesinde yer aldığına ilişkin bilgileri ilgili sosyal güvenlik il müdürlüğüne/sosyal güvenlik merkezine gidilmesine gerek kalmaksızın öğrenebilmelerini teminen e-Bildirge programına “Prim Teşviklerinden Yersiz Yararlanılmış Dönemler” başlıklı bir link eklenmiştir.
Bu link vasıtasıyla; yersiz yararlanılan teşvik kanun numarası, dönemi, ilgili sigortalının TC kimlik numarası, hata nedeni ve hata listesinin çalıştırıldığı zamanı gösteren tarih ve zaman bilgileri görüntülenebilmektedir. Ayrıca söz konusu linkte yer alan hata listesindeki kayıtlar belirli aralıklarla Kurumumuzca güncellenecektir.
İşverenlerimize önemle duyurulur.
SİRKÜLER
2015/16
ENGELLİ İSTİHDAMINA İLİŞKİN İDARİ PARA CEZALARI
4857 sayılı İş Kanunu’nun 30 uncu maddesine göre işverenler, elli veya daha fazla (Tarım ve orman işlerinin yapıldığı işyerlerinde 51 veya daha fazla) işçi çalıştırdıkları özel sektör işyerlerinde yüzde üç engelliyi, kamu işyerlerinde ise yüzde dört engelli ve yüzde iki eski hükümlü işçiyi meslek, beden ve ruhi durumlarına uygun işlerde çalıştırmakla yükümlüdürler.
Çalıştırılacak engelli sayısının tespitinde belirli veya belirsiz süreli iş sözleşmesine göre çalıştırılan tüm işçiler esas alınır. Kısmi süreli iş sözleşmesine göre çalışanlar çalışma süreleri dikkate alınarak tam süreli çalışmaya dönüştürülür ve işyerindeki tam süreli çalışan işçi sayısına ilave edilir. İşyerinde kısmi süreli olarak çalıştırılan engelli işçi bulunması halinde bunlar da çalışma süreleri dikkate alınarak tam süreli çalışmaya dönüştürülür ve toplam işçi sayısından düşülür.
Engelli işçi çalıştırmakla yükümlü oldukları halde bu yükümlülüklerini yerine getirmeyen işverenlere, 2015 yılı için, her engelli ve çalıştırılmayan her ay için 2.096 TL idari para cezası uygulanmaktadır.
Kamu ve özel sektör işverenleri, çalıştırmakla yükümlü oldukları engelli ve eski hükümlü işçileri Türkiye İş Kurumu aracılığıyla sağlar. Kurum aracılığı olmadan engelli istihdam eden özel sektör işverenlerinin, engellinin işe başlama tarihinden itibaren bu durumu en geç onbeş iş günü içinde Kuruma bildirmesi ve tescil ettirmesi zorunludur. Kurum tarafından tescili yapılmayan işçi engelli statüsünde değerlendirilmez. İşyerinin işçisi iken engelli duruma düşenlere öncelik tanınır.
Kamu ve özel sektör işverenleri, çalıştırmakla yükümlü bulundukları işçileri, yükümlülüğün doğmasından itibaren beş iş günü içinde niteliklerini de belirterek Kurumdan talep eder.
Özel sektör işvereni, engelli açığını yükümlülüğün doğduğu andan itibaren otuz gün içinde karşılamak zorundadır. Kurum, özel sektör işvereninin engelli talep tarihinden itibaren en geç on gün içinde, başvuranlardan nitelikleri uygun engellileri durumlarını ve niteliklerini belirten belgelerle birlikte işverenle görüştürür. İşveren bu görüşmeden itibaren engelli açığını, en geç on beş gün içinde, Kurum tarafından görüştürülenler ya da Kurum portalında kayıtlı diğer engelli iş arayanları bizzat seçerek veya kendi imkânlarıyla temin edeceği engelliler arasından karşılar. İşe alınanları ve alınmayanları, alınmayış nedenlerini de belirterek Kuruma bildirir.
Önemle belirtelim ki, 4857 sayılı İş Kanunu’ndaki idari para cezalarına karşı idari makamlara itiraz yolu bulunmamaktadır. İdari yaptırım kararına karşı, idari para cezasının tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde doğrudan yetkili sulh ceza mahkemesine başvurulmaktadır. Yönetmelikle işverenlere engelli temini konusunda ağır yükümlülükler yüklenmesi ve cezalara karşı idari makamlara itiraz yolunun kapalı olması bu konuda baştan önlem alınmasını zorunlu kılmaktadır.
Yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda engelli çalıştırmakla yükümlü olan işverenlerin bu yükümlülüklerini yerine getirme konusunda daha hassas davranmaları, Yönetmelikte belirtilen sürelerle engelli işçi açığını İş-Kur’dan talep etmeleri, kendileri tarafından temin edilen engellileri yine Yönetmelikte belirtilen sürede Kuruma tescil ettirmeleri, engelli temin etme konusunda gerekli girişimlerde bulunduklarını belgelemeleri ve bu konularda mümkün olduğunca İş-Kur ile irtibat halinde olmaları menfaatlerine olacaktır.
SİRKÜLER
2015/17
ANONİM ŞİRKET ORTAKLARININ SİGORTALILIĞI
01/10/2008 tarihinden önce anonim şirketlerin kurucu ortakları ve yönetim kurulu üyesi olan ortakları sigortalı sayılmakta iken, bu tarihten itibaren sadece yönetim kurulu üyesi olan ortakları, yönetim kuruluna seçildikleri tarih itibariyle, sigortalı sayılmışlardır. Anonim şirketlerde şirket ortağı olmayan yönetim kurulu üyeleri 4/b kapsamında sigortalı sayılmamaktadır.
Anonim şirkete yönetim kurulu üyesi seçilen kişilerin, yönetim kurulu üyeliğine seçildikleri tarihten itibaren en geç on beş gün içinde SGK’na bildirilmesi gerekmektedir. Konuyla ilgili olarak “Sigortalılık İşlemleri” başlıklı 2013-11 sayılı Genelge’de aşağıdaki örnekler verilmiştir.
Örnek 1- Anonim şirket 5 ortaklı olarak 21/06/2011 tarihinde kurulmuş olup, 27/06/2011 tarihinde yapılan genel kurul toplantısında ortaklardan 3 kişi yönetim kurulu üyeliğine seçilmiştir. Bu kişilerin yönetim kuruluna seçildikleri tarih şirket yetkililerince 11/07/2011 tarihine kadar Kuruma bildirilecek, 3 yönetim kurulu ortağının sigortalılığı 27/06/2011 tarihinde başlatılacaktır.
Örnek 2-Anonim şirketinin pay ortağı iken 06/09/2011 tarihinde yapılan genel kurul toplantısında yönetim kurulu üyeliğine seçilmesi nedeniyle aynı tarih itibariyle Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılan sigortalının yönetim kuruluna seçildiği tarih şirket yetkililerince 20/09/2011 tarihine kadar Kuruma bildirilecek, sigortalılığı ise 06/09/2011 tarihinde başlayacaktır.
Belirtmek gerekir ki, 5510 sayılı Kanunun geçici 22 nci maddesi ile 1479 sayılı Kanuna göre 01/10/2008 tarihinden önce anonim şirketlerin kurucu ortağı olmaları nedeniyle sigortalı olanlardan, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (3) numaralı alt bendi kapsamında sigortalılıklarını devam ettirmek isteyenlerin 01/10/2008 tarihinden itibaren altı ay içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna yazılı olarak talepte bulunmaları halinde, sigortalılıkları devam ettirilmiştir. 01/04/2009 tarihine kadar talepte bulunmayanların sigortalılıkları ise 01/10/2008 tarihi itibariyle sona erdirilmiştir.
Anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortaklarının sigortalılıkları bu görevlerinin bittiği tarihte sona ermekte, bu tarih şirket yetkililerince veya sigortalılarca en geç on gün içinde işten ayrılış bildirgesiyle Kuruma bildirilmektedir. Hatırlatalım ki, 5510 sayılı Kanunun 53. maddesi ikinci fıkrasına göre 4/b kapsamında sayılanlar, kendilerine ait veya ortak oldukları işyerlerinden dolayı, 4/a bendi kapsamında sigortalı bildirilemezler. Bu düzenleme ile 01.10.2008 tarihinden sonra anonim şirket ortaklarının da ortağı olduğu şirketlerde, üçüncü bir kişinin yapması gereken bir işi yapmaları ve bunun karşılığında ücret almaları durumunda dahi 4/a kapsamında sigortalı olmaları söz konusu olmayacaktır. Ancak 01.10.2008 tarihinden önce ortağı olduğu işyerinden usulüne uygun olarak 4/a kapsamında sigortalı olan kişilerin bu sigortalılıkları kesintiye uğrayıncaya kadar hakları saklıdır.
Son olarak bildirim yükümlülüğüne aykırılığın yaptırımlarına da değinmek gerekirse, anonim şirkete yönetim kurulu üyesi seçilen kişilerin, şirket yetkililerince yönetim kurulu üyeliğine seçildikleri tarihten (tescilden) itibaren en geç onbeş gün içinde, bu görevlerinin bittiğinin şirket yetkililerince veya sigortalılarca en geç on gün içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmemesi halinde 5510 sayılı Yasanın 102. maddesi gereğince şirkete idari para cezası uygulanmaktadır.